reklama

Globalizácia prostredníctvom reklamy vs. ako ostať pyšným Slovákom

Začalo sa to vtedy, keď som si zrazu z ničoho nič uvedomila, že vôbec nie som svetová. Prišlo to ako blesk z jasného neba, zhruba pred rokom a pol. Bola som oranžová a vcelku spokojná v mojej nevedomosti. Až kým mi nejaký príjemný hlas z televíznej obrazovky nepovedal, že svetový je len ten, kto je ružový. BUM! Prišiel na trh nový mobilný operátor a mne sa takmer zrútil svet (ten oranžový). Môžem sa teraz vôbec ukázať niekomu na oči? S tým ponižujúcim pocitom, že som „len“ oranžová a nehodím sa do súčasnej, úžasne vyspelej a „prozápadnej“ spoločnosti? Veď ten hlas z ružovej reklamy (samozrejme, svetovej) ma presviedčal, že keď chcem byť „in“ a plnohodnotným členom spoločnosti, musím sa pridať k nim. A tak vo mne začal rásť klíček menejcennosti. Už by som takmer podnikla potrebné kroky na zmenu operátora, keby som si prekvapene neuvedomila, že som spokojná s tým, čo mám a tam, kde som...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Práve toto je jeden z hlavných problémov dnešnej reklamy. Globalizácia. Čím ďalej, tým viac nás reklama presviedča o tom, že zachovávať tradíciu a držať sa poctivých slovenských výrobcov nie je v súlade so svetovým trendom. Veď prečo by sme sa mali najesť v príjemnej malej reštaurácii „U tetky Hanky“ a pochutnať si na vynikajúcich tradičných plnených pirohoch, keď na každom rohu si môžeme v našom hektickom svete rýchlo zajesť v jednej z „reštaurácií“ globálnej siete MacDonald? I´m lovin´ it! Skrátka, v dnešnej dobe je omnoho výhodnejšie byť svetovým. Prinajmenšom to aspoň šetrí čas, aby sme sa hnali za ďalšími povinnosťami.  Rovnako si vďaka globalizácii môžete zvýšiť aj spoločenský rating. Keď sa holíte tou istou žiletkou ako David Beckham alebo líčite tou istou maskarou ako Natalie Imbruglia, máte body navyše. Ak popri tom používate aj rovnaký šampón ako Penélope Cruz a voniate ako Céline Dion, je všetkým jasné, že s vami sa baviť oplatí. Ďalšou z „výhod“ globalizácie v reklame je, že vás zároveň upozorní, aké značky a módni návrhári sú momentálne v kurze. Takto sa aspoň vyhnete prípadnému faux-pas. Veď si len predstavte tú hanbu, keby ste sa na nejakom večierku zjavili v obleku od Makyty Púchov. Reklama nami jednoducho manipuluje. V obchodnom dome sa obzeráte po zubnej paste Signal, hygienických vreckovkách Zewa Softis, uprednostňujete jogurty Danone a minerálnu vodu Mattoni (ktorá už, samozrejme, nie je). Nehovoriac o nákupe elektroniky. Súboj televízorov: rovnaké parametre, rôzne značky. Vyhrá tá so zvučnejším menom, aj keď za mierny príplatok za meno samotné. Veď si to porovnajte: „Kúpil som televízor Panasonic“ alebo „kúpil som televízor OTP“. Výsledok je zrejmý. Globalizácia sa začína prejavovať na každom z nás. Ako rozoznáte Slováka od Angličana? Obidvaja majú topánky tej istej, trojprúžkovej značky, bundu s fajkou a určite aj rovnaký účes (podľa momentálneho strihu už spomínaného pána futbalistu). Azda nepatrný rozdiel je v tom, že Slováčisko sa akosi častejšie usmieva. Či už preto, že nevie, čo sa okolo neho deje, alebo preto, že my Slováci sme taká srdečná povaha. Tajomstvo zachovania si našej identity je v objavovaní vlastných pokladov. Za relaxom a odpočinkom sa nemusíme hrnúť do Bathu, máme predsa Piešťany. Rozprávková lyžovačka? Alpy sú predsa ďaleko, máme tu Tatry! Francúzske syry, mmm, čo takto pochutnať si na tradičných korbáčikoch či našej jedinečnej bryndzi?Aj preto sa mi páči blok reklám s myšlienkou: „Podporujte slovenské výrobky“. A v obchode sa vždy poobzerám po výrobkoch označených nálepkou SK – Slovenská kvalita. Počúvam slovenskú hudbu a čítam slovenských autorov. Ako jedinec so silnou vôľou som sa rozhodla,  že  sa   reklamou    manipulovať   nedám.   Proti   globalizácii   budem   bojovať! Ako študentka marketingovej komunikácie a snáď aj budúca absolventka, budem pracovať na slovakizácii v reklame! Priznávam, že mám zubnú kefku Signal a pleťové mlieko Nivea, ale vždy uprednostním minerálnu vodu Rajec a vínko z Tibavskej oblasti. A nevymenila by som ho ani za fľašu Dom Perignonu.

Anna Butalová

Anna Butalová

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som dcéra a sestra. Som kamarátka a známa. Som študentka a v lete pracujem. A verím rozprávkam :) Zoznam autorových rubrík:  Z môjho mikrosveta :)SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu